
Väg 50 Motala-Mjölby
Väg 50 i Östergötland har fått en ny sträckning mellan Motala och Mjölby. 28 km till största delen motorväg innebär bland annat ett fyrtiotal nya broar, vilka ELU på uppdrag av NCC har projekterat och konstruerat.
Väg 50 i Östergötland har fått en ny sträckning mellan Motala och Mjölby. 28 km till största delen motorväg innebär bland annat ett fyrtiotal nya broar, vilka ELU på uppdrag av NCC har projekterat och konstruerat.
Bland byggnadsverken innefattas platt- och balkramar och stödmurar samt flerspannsbroar och en spektakulär samverkansbro i stål och betong på 620 m över Motalaviken. I ELUs uppdrag ingår även att ta fram provisorier för Motalabron över Motalaviken.
Utformningen av broarna var beskrivna i förfrågningsunderlagets gestaltningsprogram. Entreprenören har utnyttjat möjligheten att produktionsanpassa sitt byggande och utnyttjat effektiviseringar och upprepningseffekter.
Arbetssättet har också påverkat projekteringen där nya lösningar har lyfts fram och utvärderats. Projektet är en totalentreprenad med drift- och underhållsansvar för entreprenören NCC under 20 år. Den nya vägsträckan mellan Motala och Mjölby tas i trafik hösten 2013.
Byggherre | Trafikverket |
---|---|
Entreprenör | NCC |
Antal broar | 40 stycken |
Byggkostnad | 1,8 miljarder |
Längsta bro | Motalabron över Motalaviken, ca 620 m |
Byggår | 2010-2013 |