Nya tunnelbanan i Stockholm – Gullmarsplan, Slakthusområdet och Sockenplan
ELU är en del av den omfattande utbyggnaden av Stockholms tunnelbana där vi ansvarar för permanenta konstruktioner i totalentreprenaddelarna av E9715, Station Gullmarsplan och entreprenad E9712, Station Slakthusområdet och Sockenplan Etapp 2. Projekten stärker stadens infrastruktur och bidrar till en hållbar stadsutveckling.
OHLAs kund är byggherren Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, FUT, som är en del av Region Stockholm.
Gullmarsplan är en av Sveriges viktigaste knutpunkter för kollektivtrafik och spelar en central roll för omstigningar i Stockholm. Stationen har ett trafikflöde som är större än många andra stora stationer i landet, såsom Malmö centralstation.
Omfattning av ELUs uppdrag
ELUs uppdrag omfattar projektering av arbetshandlingar och produktionsstöd för komplexa konstruktioner i betong och stål samt nödvändiga sponter. Arbetet inkluderar:
• 9715, Station Gullmarsplan: Projektering av betong- och stålkonstruktioner i berg för ny tunnelbaneplattform inklusive mellanplan för vidare transport upp till befintliga strukturer. I norra perrongänden ingår ett rulltrappschakt upp till förberedd biljetthall vid Mårtensdal som en del av Hammarby Sjöstad. I södra perrongänden ansluter mellanplanet till ett spektakulärt 70 m högt hisschakt för 5 höghastighetshissar samt en parallell utrymningstrappa. Väl uppe i ytan ingår om- och tillbyggnader till existerande biljetthall och bussdäck. I uppdraget har ingått ett ventilationtorn och ett underjordiskt mediahus i Kolaraparken. För de konstruktionen har ELU upprättat sponthandlingar.
• 9712, Station Slakthusområdet: Konstruktion av en underjordisk station med uppgångar som integreras med den planerade stadsutvecklingen. ELU utför projektering av betong- och stålkonstruktioner i berg för ny tunnelbanestation inklusive mellanplan för vidare transport upp till nya biljetthallar. I norra perrongänden ingår ett rulltrappschakt upp till Norra Entrétorget och Atrium Ljungbergs ”Stationshuset” i vars markplan det byggs en biljetthall. I södra perrongänden ingår ett rulltrappschakt till Södra Biljetthallen och dess två paviljongentréer i den blivande ”Centrala Parken” i den nya stadsdelen. ELU konstruerar båda biljetthallarna inklusive grundläggningen för Stationshuset. I uppdraget ingår även ett ventilationstorn utmed Rökerigatan och en temporär spont Södra Biljetthallen.
• 9712, Sockenplan Etapp 2: Projektering av inslagsvalv, betongtunnlar och -tråg för spår- och servicetrafik.
Teknisk kompetens och verktyg
ELU använder Revit och Tekla som verktyg för att upprätta bygghandlingar. Detta möjliggör framtagning av detaljerade utsättnings- och informationsmodeller, grafiska vyer och förteckningar. Användningen av objektbaserad 3D-modellering stödjer projektets höga krav på precision och effektivitet och bidrar till en smidig samordning mellan alla inblandade parter.
Samarbeten och helhetssyn
Projekten kännetecknas av de många intressenterna. ELU utför totalentreprenadprojektering åt spanska OHLA i vars kontrakt mot FUT det även ingår utförandedelar. I Gullmarsplan pågår det kontinuerlig dialog med Trafikförvaltningen, TF, som är huvudman för den intensiva tunnelbane- och busstrafiken i direkt anslutning till entreprenadområdet. I Slakthusområdet sker en kontinuerlig dialog med Atrium Ljungberg, ALAB, som är byggherre för Stationshuset i vars bottenvåning den Norra Biljetthallen är inrymd.
Projektens betydelse för Stockholms utveckling
Utbyggnaden av tunnelbanans blå linje till söderort är en viktig del av Stockholms fortsatta tillväxt. Genom att förbättra kollektivtrafiken skapas nya möjligheter för bostads- och företagsutveckling, vilket gör regionen mer tillgänglig och hållbar.
Utmaningar och lösningar
• Vid Gullmarsplan innebär den trånga arbetsplatsen och dess höga trafiktäthet samt samordningen med befintlig infrastruktur stora utmaningar, där ELU bidrar med innovativa lösningar för anpassning av hiss- och rulltrappsschakt samt ventilationssystem.
• Station Slakthusområdet kräver teknisk precision för att säkerställa att underjordiska strukturer integreras med planerad stadsutveckling.
• Vid Sockenplan hanterar ELU utmaningar kopplade till samverkan mellan tunnel och markkonstruktion genom avancerad modellering och noggrann projektering i bergmiljö.
Projekttid och status
ELUs uppdrag vid Gullmarsplan påbörjades under september 2021 och planeras vara klart under 2024. Trafiken på nya Hagsätralinjen planeras rulla 2030. Slakthusområdet/Sockenplan inleddes vid årsskiftet 2022/2023. Projekteringen förväntas pågå i cirka två år, följt av byggplatsstöd under produktionsskedet.