Hoppa till innehåll

Park Central

Park Central är ett av kvarteren i området Centralstaden (tidigare Region City) som är en helt ny stadsdel som växer fram intill Göteborgs Centralstation. Här kommer Västlänkens nya station Centralen ligga, med fyra nya järnvägsspår och två perronger under mark. Dessa fyra spår kommer att tillföra efterlängtad kapacitet för resenärer och pendlare till och från Göteborg med start redan 2027, medan resten av Västlänken förväntas bli färdig omkring år 2030.

Stationen kommer att ha tre uppgångar, en i den nya stationsbyggnaden som sitter ihop med den befintliga centralstationen via Nils Ericson terminalen, en i Nordstan och en i Park Central.

Park Central kommer att innehålla kontor med totalt 1800 kontorsplatser, gym, restauranger och handel på en yta av totalt ca 42.000 m2 BTA. Taket på hela byggnaden blir en takterrass för rekreation och träning, med mycket grönska som kommer att bli väl synlig från de högre byggnaderna runt omkring.
Mljöcertifieringsmålet i projektet är BREEAM Excellent.

Grundläggning

Byggnaden är grundlagd på Västlänkens tunnel, rakt ovanför perrongerna i nya station Centralen. Eftersom anläggningen befinner sig långt under mark och rådande grundvattennivåer så hindrar byggnadens vikt tunneln från att flyta upp. Tunneln är därför förberedd i vissa punkter för att hantera last från ovanförliggande byggnad.

Stålstomme

Byggnadens stålstomme anpassades till de relativt få belastningspunkterna på Västlänkens konstruktion. Byggnadens storlek, långa avstånd mellan punkterna och stora spännvidder passade väl med materialeffektiva och våningshöga fackverk, som har många likheter med fackverksbro i stål.

Stålet är klimatoptimerat där exempelvis val av höghållfasthetsstål, samt kallformade och svetsade profiler för valda delar gjort att klimatavtryck och stålmängder minskat.

Miljöbetong

En ytterligare åtgärd för att minska klimatavtryck är valet att använda miljöbetong för lämpliga konstruktioner i byggnadens garage och mellanbjälklag.

Vibrationsdämpning

En stor utmaning i projektet har varit att förhindra vibrationer, alstrade från Västlänkens tågtrafik, från att sprida sig vidare i byggnaden. I projekteringen av stommen fick vi därför vara med att ta fram dämpade konstruktions-lösningar som hindrar vibrationer från att överföras till känslig verksamhet eller utrustning. Byggnaden dämpas primärt ovan pelare inom markplan, lösningar som dessutom ska kunna överföra stora vertikal- och horisontallaster samt brandskyddas och minimeras avseende storlek.  Även infästningar av fasad, sekundära konstruktioner och andra byggnadsdelar har utformats för att hindra överföring av vibrationer mellan vissa delar av byggnaden

Takpark

Byggnadens tak utgörs av en takpark som utöver vistelseyta för hyresgäster även utformats för att gynna biologisk mångfald och omhänderta dagvatten.

Takets tre fläktrum har integrerats i takparkslandskapet genom att utformas som kullar med tak som lutar ner mot mark.

Fläktrummens stomme utgörs i huvudsak av limträ och KL-trä, vilket ligger i linje med det högt ställda mljöcertifieringsmålet men även för att minimera marköverbyggnad och därmed last på underliggande stomme.

Rent konstruktivt är takparker utmanande och ställer höga krav vid både projektering och utförande för att minimera risken för läckage. Takuppbyggnaden under marköverbyggnaden har utformats som ett kompakttak med cellglas och tätskikt och har tagits fram utifrån krav och riktlinjer från Tätskiktsgarantier.

Bild: Krook & Tjäder

Fakta

Byggherre:
Jernhusen, NCC
Entreprenör:
NCC
Arkitekt:
Krook & Tjäder
Projekteringstid:
2020-2025