Järnvägsbron för Lännabanan över nya E4:an vid Uppsala är ca 68 m lång. Bron är utförd i två spann med spännvidden 34 m och en fri brobredd 7,0 m.
Teknisk beskrivning
Bron är utförd som en kontinuerlig bågbro av stål i två spann. Landfästen och mellanstöd är grundlagda på betongpålar.
På grund av dåliga grundförhållanden utfördes bron som en Langerbalk, det vill säga en överliggande båge med underliggande dragband. Därigenom avlastas landfästena från den stora horisontalkraften som uppstår från tryckkraften i bågen.
Bågarna är slutna stållådor och hängarna är runda ASDO-stag med gaffelanslutning mot dragband och båge. Tvärbalkar samt underramsstång är utförda som svetsade I-profiler. Betongtråget samverkar med tvärbalkarna via svetsbultar på tvärbalkarnas överflänsar. Bågarna är konstruerade utan horisontellt vindfackverk.
Bron svetsades samman i delkomponenter i Finland och levererades till broläget för montage på plats. Som sista moment armerades brobaneplattan som sedan göts i en gjutetapp.
Utformning
Stora ansträngningar har gjorts avseende brons estetik i projekteringsstadiet. Den slutliga lösningen blev en kontinuerlig bågbro med ett mycket slankt mellanstöd.
Den färdiga bron har målats i olika kulörer. Den blå nyansen på dragbandet hjälper till att ”bryta loss” dragbandet från den grå trågsidan och ger bron ett slankare intryck.
ELUs uppdrag
ELU Konsult har på uppdrag av Veidekke ASA upprättat samtliga arbetsritningar för de permanenta konstruktionerna.