”Det gäller det att anpassa sig till de verkliga förhållandena och hitta en fungerande lösning.”
”Det gäller det att anpassa sig till de verkliga förhållandena och hitta en fungerande lösning.”
Hur länge har du arbetat på ELU?
Jag har arbetat på ELU sedan jag tog examen från Chalmers 1991. Jag kom i kontakt med företaget redan när jag pluggade genom en kurs i brobyggnad som hölls av bland andra P O Johansson.
Vad arbetar du med just nu?
Det största projektet just nu är en reparation av Liljeholmsbron i Stockholm. Eftersom vi är specialiserade på öppningsbara broar på kontoret i Göteborg tar vi hand om de jobben i Stockholm också. Vi håller även på med en reparation av en klaffbro i Billingsfors och ett antal mindre projekt.
Blir det mycket pendlande?
Det beror på vilket projekt det gäller. Nu under våren har jag till exempel varit i Stockholm nästan en gång i veckan för att göra en förstudie för att byta ut Danvikstullsbroarna. Arbetet med Liljeholmsbron däremot har bara krävt en resa.
Vad föredrar du, reparation eller nybyggnation?
Reparation och nybyggnation är intressanta och komplicerade på olika sätt. På ett sätt är nybyggnation lättare än reparation. Det är tydligare vad som ska göras, samtidigt som det är mycket som ska hinnas med på kort tid. En reparation ska ju inte märkas och ibland säger ritningen en sak och verkligheten en annan. Då gäller det att anpassa sig till de verkliga förhållandena och hitta en fungerande lösning.
Vilket är det mest spännande uppdraget du har haft?
Har haft många spännande uppdrag… Saltsjöbron i Södertälje är i alla fall det största.
Vad är det bästa med ditt arbete?
Den tekniska utmaningen. Sedan ger det en viss tillfredsställelse att kunna peka på något man är nöjd med och säga ”det här har jag gjort”.
Vilka egenskaper ska en bra konstruktör ha?
Noggrannhet är viktigt, samtidigt som det inte får gå för långsamt. Det tekniska seendet går nog att träna upp till viss del, men en viss fallenhet och framför allt ett stort intresse är grundläggande.
Vad tillför du ELUs kunder?
Framför allt min kompetens och erfarenhet. Öppningsbara broar är en smal nisch och vi är ganska ensamma på området. Jag gjorde min första öppningsbara bro redan 1993 och det har blivit ungefär en per år sedan dess.
Hur ser du på framtiden?
Jag kommer att fortsätta med rörliga broar. De slits fortare än andra broar och behöver repareras oftare, så det finns att göra!