Skellefteå

I Skellefteå växer nya industrier fram. För att möta behovet av fler och större transporter påbörjades 2017 förberedelser för ett nytt hamnområde vid Skelleftehamn. Hamnen ska kunna ta emot 250 meter långa fartyg, nya lagringsytor och magasinlösningar ska komma till, och ny teknologi såsom helelektriska kranar ska investeras i. I januari 2024 påbörjades bygget med den nya hamnen som beräknas stå klar under 2027.
Ett nytt hamnområde i Skelleftehamn är viktig i samband med de stora industrisatsningarna i Skellefteå och i regionen. Den nya hamnen ska möjliggöra angöring av större och mer djupgående fartyg.
Projektet omfattar en ny påldäckskaj, muddring av hamnbassäng och farled samt anläggande av nya upplagsytor. Kajen kommer att bli 275 meter lång, 28 meter bred och ha ett ramfritt djup på 12,5 meter. Projektet har haft starkt fokus gällande hållbart byggande och hållbar utveckling i regionens transportsystem. Verksamhetens mål är att verka som en fossilfri hamn. Bland annat har klimatförbättrad betong nyttjats i kajkonstruktionen och pålarna är tillverkade med återvunnet stål.
ELU har haft konstruktionsansvaret för kajkonstruktionen. Projekteringen har omfattat utredningar, upprättande av systemhandling och bygghandlingar. Kajen grundläggs på stålrörspålar som borras in i berget. Kajdäcket utgörs av prefabricerade betongelement som spänner mellan platsgjutna tvärbalkar. Betongelementen används som underform och gjuts samman med den platsgjutna betongen i plattan.
Bildkälla: Skellefteå kommun och Port of Skellefteå
Fakta
- Byggherre:
- Port of Skellefteå
- Entreprenör:
- Peab
- Projekteringstid:
- 12 månader (feb23 – feb24 (GH kajdäck))
- Total kajlängd:
- 275 meter