Hoppa till innehåll

Husarviksbron

Över Husarviken har en ny öppningsbar bro byggts som en länk mellan det snabbt exploaterande området, Fisksjöäng, på södra sidan och naturområdet, Norra Djurgårdsstaden norr om viken. Bron utgör en viktig förbindelse både för de cyklister som pendlar till och från arbetet samt för att göra parklandskapet mer tillgängligt.

Bron är utförd i rostfritt stål med en borstad yta. Utformningen är asymmetrisk med ett kraftigt landfäste på norra sidan som utformas för att bli som en naturlig del av övriga strandlinjen och en brofarbana vars tjocklek tunnas av mot den södra sidan. Brons geometrier har ställt stora krav på ritarbetet då dess dubbelkrökta ytor egentligen inte går att rita i ritprogrammet Tekla. Att sen entreprenören valde att robottsvetsa klaffen ställde höga krav på exaktheten.

Längre in i viken har Ropstens båtklubb bryggor och för båtar som är högre än 2,3m måste bron öppnas. Broöppningar sker fjärrstyrt från samma manövercentral som sköter övriga öppningsbara broar i Stockholm. Därför kameraövervakas bron och området runt bron. Bron är en traditionell klaffbro med två cylindrar som vrider upp bron.

ELU:s del i detta projekt har varit att åt Exploateringskontoret, Stockholms Stad, ta fram förfrågningsunderlag med färdiga arbetshandlingar för hela konstruktionen. För hydraulik- och elkonstruktionerna tar vi hjälp av underkonsulten Svenska teknikingenjörer AB.

Bron uppfördes 2017-2018 och öppndes för trafik i september 2018. Entreprenör var PEAB.

Fakta