
Stallbackabron
Efter att man under våren 2005 upptäckt en lång, genomgående spricka där all armering var av i Stallbackabrons farbaneplatta, startade ELU en utredning av skadan på uppdrag av Vägverket Region Väst.
Efter att man under våren 2005 upptäckt en lång, genomgående spricka där all armering var av i Stallbackabrons farbaneplatta, startade ELU en utredning av skadan på uppdrag av Vägverket Region Väst.
Efter utredningen stod det klart att bron var överbelastad och i stort behov av reparation. 2010 startade arbetet med att bl.a. byta ut övergångskonstruktioner, beläggning, kantbalkar och del av konsolen. ELU tog fram förfrågningsunderlag med färdiga arbetshandlingar på detta. Under reparationstiden passade man även på att förse räcket med ett hoppskydd.
För att bron skulle kunna vara i bruk under reparationstiden stängdes två körfält av, medan trafiken körde på resterande två körfält. Detta skedde i tre etapper.
Den yttre delen på konsolen kapades genom att man hängde på en formvagn på bron, varifrån sågningen kunde ske. Sedan formsattes och armerades den nya kraftigare konsolen och kantbalken varpå gjutning kunde ske etappvis.
För att skydda vattnet i älven från t.ex olja från en tankbilsolycka på bron installerades vattenrännor under bron som leder bort vattnet från ytavloppen ner i två sedimenteringsdammar, på ömse sidor om Göta Älv. Med hjälp av dammarna förlängs tiden det tar för vattnet att nå ut i älven och risken för farliga utsläpp minimeras.
Byggherre | Trafikverket |
---|---|
Entreprenadtyp | Underhåll |
Entreprenör | PEAB |
Entreprenadkostnad | 106 Mkr |
Entreprenadår | 2010-2012 |
Byggnadstyp | Samverkansbro |
Byggår | 1979-1981 |
Total brolängd | 1392 m |
Bredd | 14,7 m |
Segelfri höjd | 27 m |
Planerad trafikmängd 1981 | 12 000 fordon/dygn |
Trafikmängd idag | ca 30 000 fordon/dygn |