
Saltsjöbron
Klaffbron sträcker sig över Södertälje kanal och har en total längd av 78 m. Bron är utförd som en dubbelklaff med klaffar utförda i stål.
Klaffbron sträcker sig över Södertälje kanal och har en total längd av 78 m. Bron är utförd som en dubbelklaff med klaffar utförda i stål.
Teknisk beskrivning
Tillfartsbroarna är utformade som spännarmerade tvåbalksbroar i nio respektive tre fack. Spännvidderna är som längst ca 32 m och den totala brobredden varierar från 12,5 m till 18,7 m. Underbyggnaden består av stöd med två cirkulära betongpelare på gemensam bottenplatta. Samtliga stöd är grundlagda på packad grusfyllning.
Klaffbron sträcker sig över Södertälje kanal och har en total längd av 78 m. Bron är utförd som en dubbelklaff med klaffar utförda i stål. För att brons maskineri inte ska belastas av trafiklaster har vridlager och cylinderfästen utförts med frispel. Detta, tillsammans med höga belastningskrav på de negativa lagren, har medfört att klaffarna försetts med avlastningsbara motvikter.
ELUs uppdrag
ELU har på uppdrag av NCC upprättat arbetsritningar för dubbelklaffbron inklusive maskineri och tillfartsbroar samt för den mindre bron.
Byggherre | Vägverket Region Stockholm |
---|---|
Entreprenör | NCC |
Byggkostnad | 200 mkr |
Byggår | 1999-2002 |
Total brobredd | 12,5 m |
Total brolängd | 417 m |
Segelfri höjd | 35,5 m |