
Motalabron
Den 9 oktober 2013 var det dags för kunglig invigning av den nya Motalabron där ELU stått som konstruktör. Motalabron, som är utförd i stål och betong, är 620 meter lång med stödmurarna inräknade och har totalhöjden är 27 meter.
Den 9 oktober 2013 var det dags för kunglig invigning av den nya Motalabron där ELU stått som konstruktör. Motalabron, som är utförd i stål och betong, är 620 meter lång med stödmurarna inräknade och har totalhöjden är 27 meter.
Motalabron har konstruerats med en underliggande bärande stålkonstruktion (stållåda) samt två spektakulära V-stöd, också de av stål. V-stöden är placerade på var sida om farleden och kommer att ge en öppen vy mellan vattnet och Motala. Ett av V-stöden grundläggs på pålar, det andra stödet på berg och övriga mellanstöd inklusive landfästen på packad fyllning. Brobanan är av betong och stöttas med snedstöttor från underliggande stålkonstruktion. Bron inklusive stållåda har byggts radiekrökt.
Projektet har nått framgång genom att projekteringsarbetet skett i mycket nära samarbete med stålleverantören Ruukki och totalentreprenören NCC. Det har gjort det möjligt att skapa optimala lösningar för tillverkning, montering och transporter.
Dessutom har Ruukki egna valsverk vilket gjort att man friare kan välja stålkvaliteter och plåtdimensioner.
ELU har även konstruerat provisorierna som är nödvändiga för att montera V-stöden och stållådan. Stållådan, som lanseras ut till sitt permanenta läge, har ett tvärsnitt som är cirka 4 meter högt och 5,8 meter brett. Stållådan delas upp i montagedelar som byggts i Ruukkis fabrik i Finland. Delarna transporteras på lastbil och därefter på båt genom Göta kanal, för att sedan svetsas ihop på arbetsplatsen. Lansering skedde från båda landfästena.
Efter att stållådan utlanserats till sitt permanenta läge monterades V-stöden. Vid monteringen av ”benen” i V-stöden fästes benen med gångjärn i nederkant till V-stödens grundläggning och lyftes sedan på plats med vajrar och svetsades till stållådan.
Byggherre | Trafikverket |
---|---|
Entreprenör | NCC Construction Sverige AB |
Stålentreprenör | Rukki |
Arkitekt | Frenning & Sjögren |
Byggkostnad | 350 Mkr |
Byggår | 2010-2013 |
Byggnadstyp | Samverkansbro |
Total brolängd | 620 m |
Segelfri höjd | 21,5 m |
Total brobredd | 20,6 m |