
Järnvägsbro över Nyköpingsån
Den gamla järnvägsbron över Nyköpingsån togs i bruk 1910 och var utförd som en nitad fackverksbro i stål. När det 2008 var dags att byta ut den ville man inte förändra utseendet mer än nödvändigt.
Den gamla järnvägsbron över Nyköpingsån togs i bruk 1910 och var utförd som en nitad fackverksbro i stål. När det 2008 var dags att byta ut den ville man inte förändra utseendet mer än nödvändigt.
Man har lagt stor vikt vid den nya brons utformning, eftersom den är belägen mitt i ett rekreationsområde (i centrala Nyköping) där många passerar dagligen.
En stålbro är dessutom det bästa alternativet med tanke på den känsliga miljön i ån och de svåra grundförhållandena.
Den nya bron är en 51 m lång och 8 m bred fackverksbro av stål med ballasterad spåruppläggning. Bron utfördes i ett spann och stålvikten är 270 ton. Fackverken är 8,4 m höga.
De nya betonglandfästena byggdes bakom de befintliga stöden och grundlades på stålkärnepålar. Bygget av landfästena utfördes samtidigt som det pågick tågtrafik på den gamla bron som förlängdes med spårbroar över byggroparna.
Markförhållandena och arbetsmetod, som innebar att man borrade snett in under befintligt spår vid ”naturliga” tågstopp, gjorde att stålkärnepålar var det mest attraktiva alternativet både vad det gällde den nya bron och provisorierna.
Flera alternativ till arbetsmetoder utreddes, inklusive de provisoriska konstruktioner som erfordrades för byggandet och utbytet av bron. Arbetet komplicerades av den dåliga geotekniska stabiliteten som råder i området samt att tågtrafiken i stort sett skulle pågå ostört under hela byggtiden.
Till slut bestämdes det att bron skulle byggas i sin helhet invid ett industriområde vid sidan om spåret och lyftas på plats med kran. Man lyfte först bort den gamla bron för att sedan lyfta den nya bron på plats i ett stycke med nordens största fackverkskran.
Med den nya bron på plats kan hastigheten på sträckan höjas från 30 km/h till 130 km/h. Det innebär att punktligheten i området kan förbättras
Byggherre | Banverket |
---|---|
Entreprenör | Vägverket Produktion (Svevia) |
Stålentreprenör | Brisab |
Byggår | 2008 |
Byggnadstyp | Fackverksbro i stål |