
FSE209 Huvudtunnel Skärholmen
Förbifart Stockholm skall knyta ihop södra och norra Stockholm, samt möjliggöra att i tunnel passera Stockholm i stället för som nu, på Essingeleden. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel.
Förbifart Stockholm skall knyta ihop södra och norra Stockholm, samt möjliggöra att i tunnel passera Stockholm i stället för som nu, på Essingeleden. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel.
Projekt
Förbifart Stockholm skall knyta ihop södra och norra Stockholm, samt möjliggöra att i tunnel passera Stockholm i stället för som nu, på Essingeleden. Av vägens 21 km går drygt 18 km i tunnel.
Entreprenad FSE209 innehåller byggandet av huvud- och ramptunnlar med en total längd på 12 km. Dessutom tillkommer 1,5 km utrymningsvägar. Mark- och bergarbeten är en utförandeentreprenad medan konstruktionsarbetena är totalentreprenad. I konstruktionsarbetena ingår två stycken 100 meter långa betongtunnlar, en fläktstation med avluftningstorn, drift- och nödutrymmen, fundament i tak för fläktar och skyltar samt inklädnad av tunneln som utförs med tak av sprutbetong och prefabricerade betongelement som tunnelväggar.
ELUs uppdrag
ELUs uppdrag består i att utifrån förfrågningsunderlaget, enbart levererat som 3D modeller, ta fram bygghandlingar för alla permanenta konstruktioner. Uppdraget är ett samarbete mellan ELUs anläggningsavdelningar i Göteborg och Stockholm.
Det som gör uppdraget speciellt, förutom den stora volymen betongkonstruktioner, är att uppdraget bedrivs som ett BIM-uppdrag. Merparten av bygghandlingsinformation levereras enbart som 3D-modeller enligt ELUs Leveransplattform. För uppdraget används Autocad, Navisworks samt Autodesk Revit.
Uppdraget innehåller bland annat en stor mängd prefabricerade väggelement (ca 8 000 st.) som skall placeras ut i tunnel, och koordinater skall levereras till entreprenören för varje element. Likaså skall samtliga bergstag för innertaket (ca 300 000 st.) placeras ut i modellen, koordinatsättas och arbetas in i maskinstyrningsfiler. För att på ett automatiserat sätt kunna placera ut objekt i den långsträckta tunneln utnyttjas egentillverkade program framtagna för Excel, Revit och Autocad.
Entreprenadtiden beräknas till fem år, med start 2017.
Byggherre | Trafikverket |
---|---|
Beställare | Subterra Sverige AB |
Kontraktssumma | 1 800 MSEK |