Den ursprungliga bron utgjorde en viktig och betydelsefull del i ett känsligt och skyddsvärt landskap och låg inom riksintresseområde för såväl natur- som kulturmiljö. Detta har inneburit att ett stort arbete lagts på miljöhänsyn och estetik vid projekteringen. Den nya bron invigdes av HM Konungen den 19 oktober 2004.
Bron över Dalälven vid Husby är ca 160 meter lång i 3 spann med spännvidder på 45 och 70 meter. Bron har en fri bredd på 8,0 meter.
Teknisk beskrivning
Brons överbyggnad består av en voutad stållåda med en samverkande brobaneplatta av betong. Stållådan har en parabelformad voutning på undersidan.
Brons stållåda har svetsats samman och försetts med formställning på sydvästra sidan om älven och lanserats ut över stöden till slutligt läge. Därefter har farbanan armerats och gjutits med fem gjutetapper.
Spännvidderna är 45 meter i ändspannen och 70 meter i huvudspannet och den fria höjden över medelhögvattnet är 3,6 meter i farleden.
Underbyggnaden består av homogena betongpelare som grundläggs med bottenplattor av UV-betong på grova stålrörspålar. Pålarna är dragförankrade ner i friskt berg med Dywidag-stag.
Tätplatta har gjutits under vatten inom spontkassuner. Därefter har kassunen länsats och bottenplatta samt pelare armerats och gjutits i torrhet.
Utformning
Kraven på att bron i övergripande drag skulle likna föregångaren innebar en del speciella lösningar. Bland annat. utfördes bron med vertikala liv som står mycket nära kanten på bottenplåten. Detta för att skuggeffekter från flänsen skulle undvikas.
Broräcket utfördes utan så kallad navföljare. För detta erfordrades dispens från Vägverket. Sten från två av de gamla brostöden återanvändes vi byggandet av de nya mellanstöden, dock utan bärande funktion denna gång. Broändarna utfördes med pollare i betong som även försågs med tak av kopparplåt.
ELUs uppdrag
ELU Konsult har på uppdrag av PEAB upprättat samtliga arbetsritningar för de permanenta konstruktionerna. ELU har även upprättat arbetsritningar för provisoriska spontkassuner.